Top

Hoe werkt het? Werkwijze huis verkopen

Een stappenplan voor het beste resultaat


Stap 1: Voorbereiding


Nadat jouw woning is aangemeld neem we binnen 1 werkdag contact op. Nadat de verkoopopdracht is besproken maken we een WhatsApp groep aan voor snelle communicatie en geven de makelaar, inmeter, verkoopstylist en fotograaf de opdracht om met jou een afspraak in te plannen. Ter voorbereiding op de afspraak met de makelaar rechercheren we in het Kadaster en doen we diverse juridische onderzoeken. Ook controleren we eventuele milieumeldingen en het bestemmingsplan. We voeren altijd een analyse uit van de directe omgeving. Omgevingsfactoren kunnen namelijk direct van invloed zijn op de waarde van de woning. Helaas wordt je zelf ook aan het werk gezet. Naast een vragenlijst ontvang je alvast de lijst met roerende zaken. Door in het begin deze informatie bij jou te verzamelen kunnen we vroegtijdig anticiperen op eventuele zaken die niet uit ons eigen onderzoek naar voren zijn gekomen. Ook kunnen we de koper beter informeren en snel schakelen tijdens de afronding van de verkoop.


Stap 2: Opname & waardering


Het vooronderzoek van de makelaar gaat pas leven als deze jouw woning daadwerkelijk bezoekt. Ook krijgt de makelaar tijdens de opname een goede indruk van de onderhoudstoestand en de sterke en zwakke punten van de woning. Om potentiële kopers goed te informeren en om de woning überhaubt op Funda te plaatsen is een NEN 2580 meting noodzakelijk. Deze wordt standaard uitgevoerd door onze makelaar. In een kort persoonlijk gesprek komen veel zaken aan de orde zoals de reden van verkoop, jouw ervaring met de woning, buren en directe omgeving maar ook de gedane verbouwingen en verbeteringen van de afgelopen jaren. Na het bezoek gaat de makelaar op kantoor onderzoek doen naar de waarde. Dit doen we dus niet even snel ter plekke zoals veel andere makelaars. Een kwalitatieve waardebepaling is namelijk essentieel voor een succesvolle verkoop! De waarde bepaalt de makelaar door de verzamelende gegevens van jouw woning te vergelijken met de gegevens van recent verkochte woningen bij jou in de straat, buurt en/of wijk. Een historische database met meer dan 5 miljoen transacties helpt hem hierbij. Uiteindelijk resulteert de analyse in een geschatte waarde en adviseren we jou over de vraagprijs. Samen bespreken we de mogelijkheden waarbij wij adviseren en jij beslist.


Stap 3: Presentatie


De verkoopstylist, fotograaf en inmeter zijn een belangrijk onderdeel van het verkoopteam. De verkoopstylist geeft je tips en adviezen om jouw woning verkoopklaar te maken en zo goed mogelijk voor te bereiden op de fotograaf en bezichtigingen. Vaak lezen potentiele kopers niet de verkooptekst maar bekijken deze wel met veel aandacht de foto's. Ze zeggen niet voor niets een foto zegt meer dan 1000 woorden. Een professionele fotograaf weet met goede foto's en eventueel een video jouw woning zo neer te zetten dat deze precies weergeeft zoals de woning is. Nadat de plattegronden zijn getekend en de uitnodigende verkooptekst is geschreven wordt de volledige presentatie aan jou aangeboden voor een laatste controle. Nadat je akkoord bent starten we de promotie.


Stap 4: Promotie


Jouw woning staat inmiddels op onze website en de video op YouTube. We maken een speciaal bericht voor Facebook die je met zoveel mogelijk vrienden kunt delen. Daarna melden we jouw woning uitgebreid aan op Funda. Het verkoopbord hangt inmiddels op en de buurmailing is verstuurd. De promocards heb je altijd in je binnenzak zodat je deze aan een onverwachte geïnteresserde kan overhandigen. Je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt. We zijn er klaar voor, laat de aanvragen maar komen. Wil je de verkoop nog een extra boost geven? Aanvullend kunnen we ook nog adverteren op Facebook en op Nu.nl. Een open huis behoort ook tot de mogelijkheden.


Stap 5: Verkoop


De aanvragen voor bezichtigingen geven wij direct aan je door. We bespreken nog even de verkoop- en planningsstrategie waarna je zelf kunt kiezen om de bezichtigingen apart of in de vorm van een open huis te plannen. Laat je ons de bezichtigingen doen? We houden je 24/7 op de hoogte via onze handige app. Vaak volgen op de bezichtigingen een bod of meerdere biedingen. Van elk bod ontvang je direct bericht. De onderhandelingen nemen wij voor onze rekening en zullen je van elke stap op de hoogte houden. Nadat er een akkoord is bereikt ontvang je een overzicht van de gesloten deal. We verzamelen de gegevens van de koper(s) en maken de koopovereenkomst op die we eerst ter controle aanbieden. Nadat iedereen akkoord is met de inhoud van de stukken gaan we tekenen. Voor het tekenen hoef je de deur niet uit omdat dit gewoon digitaal kan. Wil je liever samen met de koper(s) aan tafel tekenen dan sturen wij de stukken per post op.


Stap 6: Overdracht


Nadat de stukken zijn getekend en de wettelijke termijnen zijn verlopen, versturen wij de stukken naar de notaris. We plannen vervolgens de eindinspectie in. Omdat een notaris ook fouten kan maken controleren wij enkele dagen voor de overdracht de akte van levering inclusief de nota van afrekening. Voor de eindinspectie ontvang je een eindinspectieformulier waarop je onder meer de meterstanden kunt noteren. Doen wij de oplevering dan zorgen wij hier natuurlijk voor. Voor- en na de overdracht hebben we nog even contact of alles duidelijk is of dat er misschien nog vragen zijn. Gefeliciteerd, jouw huis is succesvol verkocht!


Vragen over onze werkwijze?


Neem dan vrijblijvend contact met ons op.